AI-Parade: Met één miljoen inwoners in gesprek over Artificiële Intelligentie

Artificiële Intelligentie, ook wel AI genoemd. Het is overal om ons heen, maar toch voor veel mensen onbekend. Daar komt verandering in met de AI-Parade. Die reist de komende tien maanden langs 18 bibliotheken door het hele land om met één miljoen inwoners van Nederland in gesprek te gaan over Artificiële Intelligentie (AI). De AI-parade gaat in september van start in Overijssel, met de bibliotheken in Zwolle, Deventer, Hengelo en Enschede.

AI is dé technologie van de toekomst die nu al een groot onderdeel uitmaakt van ons dagelijks leven. Juist daarom is het belangrijk dat mensen weten wat AI is en wat voor invloed het heeft op de dingen die we dagelijks doen. “We vinden het belangrijk dat mensen genoeg informatie hebben om de juiste keuzes te maken bij het gebruik van Artificiële Intelligentie. AI is ongelofelijk in ontwikkeling! Maar wat is wenselijk in de ontwikkeling van AI-toepassingen en wat juist niet? En hoe zorgen we ervoor dat AI mensgericht blijft? Hierover gaan we met mensen in gesprek. We willen hen inspireren en bij elkaar brengen”, vertelt Astrid Vrolijk, voorzitter van het Netwerk van Overijsselse Bibliotheken.

Van inspirerende lezingen tot verrassende exposities

Bij ‘in gesprek gaan’ moet je niet alleen denken aan een dialoog. De deelnemende bibliotheken organiseren voor ieder wat wils. Van inspirerende lezingen en boeiende dialoogsessies tot verrassende exposities en praktische workshops. In elke bibliotheek zijn er één maand lang verschillende activiteiten.

Sluit ook aan bij de AI-parade

De AI-parade gaat in september van start in Overijssel, met de bibliotheken in Zwolle, Deventer, Hengelo en Enschede. Kom langs, praat mee of laat je inspireren! Benieuwd wanneer de AI-parade bij jou in de buurt komt? Of nieuwsgierig naar welke activiteiten jouw Bibliotheek organiseert? Klik hier.

De AI-Parade is een initiatief van de werkgroep Cultuur en Media en de bouwsteen Mensgerichte AI van de Nederlandse AI Coalitie met als belangrijke partner de Koninklijke Bibliotheek.