Feestelijke aftrap Letter voor Letter Overijssel

De Drentse volkszanger René Karst en voormalig BZN-zangeres Carola Smit zorgden vrijdag 13 september in Hardenberg voor een feestelijke avond met Nederlandstalige toppers.

Dit vormde de aftrap van de Letter voor Letter tour door Overijssel. Ook werden er twee taalambassadeurs genomineerd als Taalheld voor de landelijke verkiezingen. Er staan tot en met mei 2020 nog negen voorstellingen op de planning in Hardenberg, Hengelo, Raalte, Kampen, Nijverdal, Almelo, Zwolle, Haaksbergen, Dalfsen en Oldenzaal.

Aandacht voor laaggeletterdheid
Tijdens de themavoorstelling wordt op een laagdrempelige manier volop aandacht besteed aan laaggeletterdheid door middel van filmpjes en geprojecteerde teksten. Hiermee willen René en Carola de boodschap overbrengen hoe belangrijk het goed kunnen lezen en schrijven kan zijn. Zij vertellen ook hoe je geholpen kunt worden. In de pauze en na afloop van de voorstelling gaan vrijwilligers in gesprek met het publiek en kunnen hen verwijzen naar het Taalpunt of Taalhuis voor hulp. Ook zullen bezoekers in de weken na de voorstelling nog benaderd worden met de vraag of er meer informatie of hulp gewenst is.

Deze voorstelling heeft in Drenthe zijn waarde al bewezen. In de weken na de voorstelling was er een zichtbaar grotere toeloop naar de Taalpunten en Taalhuizen. Een mooie manier om het thema onder de aandacht te brengen. De Letter voor Letter tour in Overijssel wordt mogelijk gemaakt door de provincie Overijssel, in samenwerking met bibliotheken, Taalpunten, Taalhuizen en theaters in Overijssel.