Overijsselse leerlingen leveren topprestatie met Scoor een Boek!

Afgelopen weken klonk op diverse locaties in heel Nederland het eindsignaal van Scoor een Boek! In Overijssel deden 70 scholen mee, met een verrassend eindresultaat. Daarbij bundelden Go Ahead Eagles, Heracles Almelo, sc Heerenveen en 9 Bibliotheken uit Overijssel hun kracht en expertises.

Leerlingen van verschillende scholen werden door bekende lokale topvoetballers in een videoboodschap uitgedaagd om in 10 weken zoveel mogelijk boeken te 'scoren'. De spelers van Go Ahead Eagles, Heracles en sc Heerenveen maakten bekend hoeveel boeken de Overijsselse leerlingen hebben gelezen: bij elkaar opgeteld 15.573 boeken. Een topprestatie! Landelijk zijn er maar liefst 74.191 boeken gelezen in de klas én thuis.

Thuiseditie
Naast deelname op school konden de kinderen ook thuis meedoen aan Scoor een Boek!. De Thuiseditie is erop gericht om de ouderbetrokkenheid bij dit leesproject te vergroten en de leesopvoeding in minder taalvaardige gezinnen te stimuleren. Zo zijn er in Overijssel 482 spelers actief geweest met lees- en beweeg opdrachten. Daarnaast scoorden de Scoor een Boek! Sportquiz en het puzzelverhaal ‘De Kleedkamer’ enorm goed bij de spelers. In Steenwijk werd voor het eerst ook meegedaan met deze digitale Thuiseditie, hier vertellen de Bibliotheek en leerkracht hun ervaringen.

Meer over Scoor een Boek!
Scoor een Boek! is enkele jaren geleden opgezet in de provincie Groningen en wordt nu uitgevoerd over het hele land en ondersteund door de Eredivisie en clubs van de Keuken Kampioen divisie (Eerste divisie).

Aan de editie 2021 deden de volgende voetbalclubs mee: AZ, Almere City, FC Cambuur, FC Emmen, FC Groningen, FC Volendam, Go Ahead Eagles, Helmond Sport, Heracles, PSV, RKC Waalwijk, SC Heerenveen en Willem II. Afhankelijk van het gebied heeft de Bibliotheek een samenwerking met één van deze clubs en met de basisscholen.

Kijk ook op de website: www.scooreenboek.nl

Vragen over het project in Overijssel? Neem dan contact op met evelien.wietsma@rijnbrink.nl