Stel jouw hulpvraag op het Ontwikkelplein in Bibliotheek Hengelo

Vernieuwing, daar was het interieur van Bibliotheek Hengelo na vijftien jaar wel aan toe. Hét moment om het aan te passen aan de wensen van deze tijd met onder andere meer ruimte voor lezingen, cursussen en werkplekken. Op de tweede verdieping is het Ontwikkelplein gerealiseerd. De Bibliotheek biedt hier samen met partners hulp en informatie aan op allerlei gebieden. Irma Banis, adviseur sociaal domein, vertelt er meer over.

“Samen met onze partners helpen we op het Ontwikkelplein bezoekers met een directe hulpvraag gericht op participatie, zelfredzaamheid en persoonlijke ontwikkeling. Ze kunnen bij ons terecht voor vragen op het gebied van taal, werk, studie, opvoeding, gezondheid, financiën en juridisch.

Meerwaarde
Het Ontwikkelplein geeft een impuls aan de invulling van de nieuwe maatschappelijk educatieve rol van de Bibliotheek. De meerwaarde van het Ontwikkelplein? Dat zit wat mij betreft in de onderlinge versterking van de samenwerking en kennisuitwisseling met partners. Daarnaast ook in de laagdrempeligheid van de Bibliotheek voor de doelgroep.

Kruisbestuiving
Wanneer we van start gaan? In september staat er een gezamenlijke aftrap op de planning met de huidige en mogelijk nieuwe partners. Kennismaken met elkaars krachten en ontdekken hoe we kunnen ‘kruisbestuiven’ is het doel van de dag. Daarna hopen we alle services weer op te pakken, uiteraard wel Corona-proof. Met services bedoel ik het Taalpunt, het InformatiePunt Digitale Overheid, het Servicepunt Vrijwilligerswerk, de Digihulp en de Taalmeter. We verwelkomen dan ook graag de nieuwe partners met hun opvoed- ,opruim-, sollicitatie-, studie-, en kindercoach spreekuren.

Durf!
Tevreden zijn we als er in 2021 een mooie balans is in deelnemende partners en er onderling wordt doorverwezen. Een hele belangrijke is ook dat de doelgroep ons weet te vinden. De Bibliotheek biedt hierin een ondersteunende en coördinerende rol. Of ik een tip heb voor andere bibliotheken? Durf! Het loopt uiteraard niet vanzelf storm. Wij moeten ook nog hard werken aan onze positionering en bekendheid bij de doelgroep en toeleiders.”