Vluchteling biedt koffie aan op Wereldvluchtelingendag

Op Wereldvluchtelingendag, donderdag 20 juni, bieden vluchtelingen bibliotheekbezoekers graag een kopje koffie aan. In Gelderland en Overijssel is een mooie samenwerking ontstaan tussen VluchtelingenWerk en verschillende bibliotheken, waardoor de landelijke actie Bakkie Doen is uitgebreid.

Op Wereldvluchtelingendag wordt in ruim 100 landen ter wereld stilgestaan bij mensen die hun huis hebben verlaten uit angst voor bijvoorbeeld oorlog, dictatuur of persoonlijk geweld. Want waar je ook vandaan komt, en wat je ook hebt meegemaakt: koffie verbindt. En wie weet ontstaat er een gesprek.

Week van de Vluchteling
Daarom stelt VluchtelingenWerk op 20 juni het één-op-één contact centraal met de actie Bakkie Doen. In Zwolle gebeurt dat op en rond het station. Daarnaast  wordt er koffie en thee uitgedeeld in de Bibliotheek in Harderwijk, Geldermalsen, Tiel, Borne, Deventer, Staphorst, Oosterbeek en Renkum.
Bibliotheek Twenterand organiseert in de Week van de Vluchteling van 17 tot 23 juni allerlei activiteiten zoals een multiculturele maaltijd, de voorstelling 'Zand tussen de tenen'; een meet-en-greet met de Iraanse Guitty Mohebi en veel meer. De vier regionale bibliotheken hebben allemaal een boekenstand ingericht met het thema vluchtelingen.

Ontmoetingsplek
De samenwerking van VluchtelingenWerk met de Bibliotheek is niet toevallig: bibliotheken bieden een laagdrempelige, toegankelijk plek, waar je kunt lezen en kan leren. Nieuwkomers verbeteren hun Nederlands in het Taalhuis of met een taalcoach. De Bibliotheek is dè plek voor ontmoeting, onder het genot van een kopje koffie of thee.

Foto: VluchtelingenWerk.